Thursday, February 19, 2009

kerja, kerja n kerja

Em, sesekali memang seronok jadi pendidik, secara teori dan tanggungjawabnya, tugas guru sebagai pembimbing, sebagai fasilitator kepada pelajar, penunjuk jalan untuk memudahkan cara pelajar belajar.

Namun dewasa kini, tugas guru tidak lagi semudah tugas dahulu, terlalu banyak yang ingin di luahkan yang merangkumi segala aspek melalui penilaian secubit pengalaman. Mengambil contoh sebagai tugas sebagai guru kelas, aturan tugas bermula dengan buku kedatangan, perlu di pastikan setiap pelajar sampai dan ada disekolah seperti yang diharapkan oleh ibu dan bapa. Jika pelajar tidak hadir, tindakan susulan perlu dilakukan merujuk kepada guru disiplin, atau unit HEM (Hal Ehwal Pelajar).

Seterusnya apabila masuk ke dalam kelas, major utama sebagai seorang guru, tentulah mengajar. Bila mengajar sesekali rasa sebagai seorang tukang karut, atau sebagai seorang pelakon, malah juga sebagai seorang pakar motivasi mungkin. Dalam menjayakan kelas pelbagai ragam yang dijumpai mengajar erti kesabaran yang tinggi. Ragam pelajar yang tak siap latihan, tidak membawa buku teks, terlupa, tak datang sekolah, malah jika dihuraikan pelbagai seribu satu alasan yang hadir. Walaupun hanya sekumpulan kecil pelajar bertindak sedemikian , namun ia sedikit sebanyak menganggu proses pegajaran dan pembelajaran (p@p).

Melihat kepada jadual waktu persekolahan ada hari yang penuh dengan p@p , ada kalanya tidak, tugas diteruskan dengan kerja-kerja di dalam bilik guru, jika hndak disenaraikan bidang tugasnya nescaya pagi esok pun belum tentu dapat siap ditaipkan. Arrgghh, malas betul untuk difikirkan, banyak yang perlu di lakukan, belum petang lagi , denga unit ko-kurikulum, sukan permainan, dan kelab, hu3333

No comments: