Monday, December 29, 2008

Salam Takziah Atas Kemangkatan DYMM Almarhum Tuanku Ja’afar

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Ja’afar ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman mangkat di Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ) di sini pada kira-kira 11.45 pagi semalam. Baginda berusia 86 tahun.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Norzam Mohd. Nor yang membuat pengumuman itu berkata, baginda dimasukkan ke HTJ selepas mengadu sakit kepala kira-kira pukul 8.10 pagi semalam.

Sebelum itu, katanya, dua pakar Perunding Kanan HTJ, Datuk Dr. Tarmizi Thayaparan dan Datuk Dr. K. Sree Raman cuba memberi rawatan di Istana Hinggap di sini.

Namun disebabkan keadaan Almarhum terlalu lemah walaupun masih sedar, mereka mengesyorkan supaya baginda dibawa ke HTJ untuk rawatan segera.


“Baginda dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) dan pelbagai usaha telah dilakukan termasuklah memberi rawatan kecemasan sebelum mangkat pagi ini (semalam),” katanya di HTJ semalam.

Keprihatinan Almarhum dan Tuanku Najihah terhadap permasalahan rakyat memberi ruang secukupnya mendengar sambil bergaul selesa dengan rakyat biasa. Baginda memperlihatkan kecemerlangan di pelbagai bidang dan sewajarnya menjadi contoh buat semua rakyat Malaysia. Memulakan khidmat di sektor awam sebagai Pegawai Daerah Rembau, kemudiannya sebagai diplomat, sebelum ditabalkan sebagai Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan pada tahun 1968, Almarhum Tuanku Ja’afar sememangnya tidak dapat berpisah dengan kehidupan berbakti kepada nusa dan bangsa.

Al-Fatihah.


No comments: