Tuesday, December 30, 2008

PALESTINE ; DIMANAKAH KITA?


Masyarakat dunia semalam meningkatkan tekanan ke atas Israel agar menghentikan serangan ke atas Jaluran Gaza, yang masuk hari ketiga dan membunuh lebih 300 orang. Desakan daripada PBB Encik Ban Ki-moon, mengulangi gesaan Malis Keselamatan agar dihentikan segera keganasan dan Israel membenarkan bantuan kemanusian ke Jaluran Gaza. Menteri Luar Britain, Encik David Miliband, menggesa diadakan gencatan segera dan dihentikan keganasan. Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim


Menegaskan, serangan udara Israel ke atas wilayah itu yang setakat ini membunuh lebih 300 penduduk Palestin jelas suatu yang tidak boleh diterima dan seharusnya diambil tindakan segera oleh dua pertubuhan tersebut. ‘‘Malaysia menyeru PBB dan OIC supaya sebulat suara menentang perbuatan Zionis ini menerusi saluran yang betul.

Ini adalah antara desakan yang dibuat seluruh dunia, menyalahkan tindakan Israel malah turut menyalahkan Hamas. Pelbagai tindakan kecaman, perhimpunan mahupun perarakan di lakukan seluruh dunia, namun sampai bilakan situasi ini akan berlaku???. Lebih malang lagi tindakan ini dilakukan kebanyakkan nya di negara-negara yang kapasiti penduduk islamnya terlalu kecil. Mengambil contoh Malaysia, perarakkan di adakan di hadapan kedutaan Amerika Syarikat, bilangan yang hadir tidak lebih malah kurang daripada 2000 orang. Persoalanya adakah kedengaran suara mereka ini oleh Uncle Sam???.

Tambah menarik lagi tindakkan Israel di sokong oleh Uncle sam apabila melalui pentadbiran Bush (semak-samun) menyalahkan Hamas. Dipetik daripada salah satu petikan berita “Amerika Syarikat di bawah pentadbiran Presiden Bush menyalahkan Hamas bagi keganasan sekarang dan berkata kumpulan itu mencabul gencatan senjata dengan melepaskan tembakan roket ke wilayah Israel.” Semenangnya kita tidak asing lagi mengetahui persahabatan antara Israel dengan Amerika, Namun sampai bilakan kita perlu untuk mengharapkan Semak-samun ini?

Palestin dikeliling oleh Negara-negara Arab, Labenon, Arab Saudi, Mesir, Jordan namun tiada apa yang dapat dilakukan oleh bangsa arab ini. Tindakan mereka samalah seperti masyarakat dunia yang lain. Benar kata kata seorang penganalisis bahawa, kaum arab ini seperti lebah, sengat yang berbisa tapi dengan hanya diasapkan bertempiaran lari ketakutan, tidak mampu mengunakan sengat yang berbisa. Mengenangkan kehebatan zaman daulah islamiah di zaman pemerintahan Sallehyudin al –Ayubi, bagaimana seorang wanita islam di ganggu di jalanan, lalu dihantarnya satu batalion askar untuk memberi peringatan. Tapi masyarakat islam kini jangakan di ganggu, malah di rogal, di bunuh, namun tidak mampu untuk melakukan apa-apa. Lemahnya kita sebagai khalifah di dunia milik tuhan Yang Esa.

No comments: